RECENZE: Dva roky, osm měsíců a osmadvacet nocí

23. ledna 2017 v 10:13 | Dušan Slačka |  KNIŽNÍ TIPY
Salman Rushdie
Dva roky, osm měsíců a osmadvacet nocí
Paseka

Co se stane, když princezna z říše džinů sestoupí do světa lidí a v kulisách Andalusie 12. století její vášnivý vztah ke stárnoucímu filozofovi vyústí v narození tuctů dětí bez ušních lalůčků? Odpověď je nasnadě: za více než 800 let propukne válka globálních rozměrů. Nemusíte se bát, nejedná se o spoiler. Troufnu si totiž tvrdit, že dějová složka nejnovějšího románu Salmana Rushdieho není zdaleka nejdůležitější.

Vypravěčský styl autora je sice někdy strhující a jindy šokuje věcností při vykreslování obrazů zahanbujících jiné klasiky magického realismu, ovšem slovem, které vytane na mysli čtenáře tohoto textu nejčastěji je překotnost. Překotnost v těsném závěsu následovaná spletitostí. K rozpletení zmuchlaného klubka příběhů, narážek a odkazů autor nenabízí jednoduchý návod, neukazuje, kam je nutné tento olbřímí uzel zasáhnout ostřím, aby byl hladce jedním pohybem rozetnut. Nebo snad ano?

Knihu lze číst jako okouzlující aktualizaci motivů Šahrazádiných orientálních příběhů - moderní pohádky pro dospělé. Nebo jako kroniku osudů několika vyděděnců, migrantů a nepravděpodobných superhrdinů. Lze na ni pohlížet jako na historický text badatele - vedle historické expertizy má značnou praxi v citacích děl odborníků na džiny - nazírajícího skrze kaleidoskop nadpřirozena a odstup tisíce let události počátku 21. století, či jako filozofickou desputaci dvou dávno mrtvých myslitelů, na jejímž výsledku tentokrát opravdu závisí fyzická existence celého světa.

Jiný čtenář text pochopí coby neobvykle strukturovanou metaforu vítězství racionality nad pověrečností a odpovědného přístupu k životnímu prostředí nad šílenstvím nekontrolované exploatace. Další miriády možných významů ještě čekají na odhalení.

Zejména se ale jedná o fascinující a velmi osvěžující procházku myšlenkovým světem nekonformního intelektuála. Podobně jako předchozí Rushdieho díla tak nutně nemusí skýtat mnoho potěchy pro ty, kteří vyžadují jednoduše sledovatelný narativ s jasným poselstvím. Zvláště potom nepotěší ty, kteří dogmaticky lpí na jistých vyprávěních, jimž jsou přisuzovány sakrální hodnoty. Opak ale od autora Satanských veršů nikdo nečekal.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.